Viime aikoina on ollut kovasti pinnalla aihe alkoholin mielikuvamainonnan kieltämisestä, tämä on pistänyt pohtimaan, että olisiko moisesta tempusta oikeasti mitään apua alkoholin ruumiillisten tai sosiaalisten haittojen torjunnassa. Yksi tuote jota on minusta hyvä tarkastella tässä yhteydessä on muunmuassa tupakka. Alkoholin mielikuvamainonnan on väitetty vähentävän nuorison alkoholin käyttöä, mutta herää kysymys miksi nuorisolla on kuitenkin tupakkakokeiluja, vaikka kyseistä tuotetta ei ole mielikuvamarkkinoitu pitkään pitkään aikaan. Onko vanhempien ja kavereiden esimerkki kuitenkin suuremmassa asemassa kuin mainonta?

Ihmiskunnassa on käytetty päihteitä jo pitkään ennen kuin oli televisiota, internettiä tai mielikuvamainontaa. Onko se mielikuvamainonnan syy, jos jolla kulla menee toistuvasti päihteiden käyttö överiksi vai onko syy kuitenkin jossakin muualla? Itsekin kai voisin syyllistää painonnoususta sipsejä, joten pitäisikö sipsien mielikuvamainonta kieltää? Olisivatko ylipainoiset pysyneet hoikkina, mikäli herkkuja ei olisi mielikuvamarkkinoitu? Entäs sitten lainat ja luotot, saanko asuntoluottoa enää markkinoida porttina omaan kotiin tai saako luottokorttilaskujen mukana lähettää mainoksia siitä, miten kätevä jouluostokset on tehdä luotolla? Aiheuttaako moinen mielikuvamainonta ihmisten ylivelkaantumisen? Entäpä lääkkeet sitten, saako särkylääkkeitä mainostaa, vai voiko joku saada näistäkin mielikuvamainoksista inspiraation ostaa särkylääkkeitä "huvin vuoksi"?

Jokaisesta mainostettavasta asiasta pystytään etsimään negatiivisia asioita ja haittoja, joten pitäisikö kaikki mainonta kieltää? Ilman mielikuvia tapahtuva mainonta olisi melko koomista. Totta kai tuotteita mielikuvilla "myydään", mutta pitääkö ylipäänsä mainonta nähdä moraalisesti tuomittavana, koska mainonta kannustaa ihmisiä kuluttamaan ja tuhlaamaan? Kuitenkin mainonta kuuluu olennaisesti kapitalistiseen yhteiskuntaan.

Nykyään lienevät melko harvassa ihmiset, jotka eivät tiedä alkoholin, tupakan tai epäterveellisen ruoan haittoja, silti näitä tuotteita käytetään. Monella alkoholiongelmaisella on se oma vakiojuoma, jota ostetaan. Alkoholiongelmainen (kuten myös se nuorikin, joka kerran saa kamalan krapulan) tiedostaa kyllä varsin hyvin, että jos vedät 4 pullollista viiniä niin et ole enää mielikuvamainonnan sujuva seuramies- tai nainen vaan jotakin ihan muuta. Ihmiset myös tietävät varsin hyvin, että jos tissuttelee joka päivä pullollisen viiniä niin terveys alkaa kärsiä. Silti meillä on alkoholisteja. Mainonta toki voi antaa ihmiselle olon "Ostaisinko tuota saunajuomaksi?", mutta ainakaan itselleni ei tulisi mieleen lähteä saman tien ostamaan kauhea satsi viiniä, jota mainostettiin telkkarissa ja vetämään tämän tuotteen avulla kamalat kännit, vain siksi koska telkkarissa harrastettiin sujuvaa mielikuvamainontaa. Kukaan ei ajaudu alkoholin liikakäyttäjäksi mainosten takia, kyllä moiseen käytökseen ovat syynä kenelläkin mitkäkin henkilökohtaiset syyt. Kaikkia asioita ei voida ratkaista kieltämällä. Alkoholismi on sairaus, jota ei aiheuteta eikä paranneta mainostusta säätelemällä.